Miskolcon jelenleg már nincsen olyan villamosszerelvény, amit legalább egyszer ne törtek volna össze figyelmetlen autósok, a miskolci közlekedési társaság ezért megint figyelemfelhívó kampányt indított.
Engedd el! Nézz a tükörbe! – ez a két üzenet szerepel azokon a táblákon, melyeket hétfőn délelőtt helyeztek el Miskolcon az Andrássy és a Testvériség utca kereszteződésében. A Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK) a foszforeszkáló táblákkal szeretné felhívni az autósok figyelmét, hogy alaposan tájékozódjanak, mielőtt a villamospályát keresztező átkelőhelyeket igénybe veszik.
Az akció nem előzmények nélküli, hiszen ezekhez hasonló táblákat már kihelyeztek egyszer 2018 júliusában, és akkor az MVK tapasztalatai szerint volt is hatása a kampánynak, csökkentek a villamos elé fordulás miatt bekövetkező közlekedési balesetek. Most ezeket a régi táblákat cserélték ki. A forgalombiztonsági eszközöket ugyanott helyezik el, ahol négy éve, a Testvériség út mellett a Katalin köznél, az Aba utcánál, kereszteződésekben.
A problémás kereszteződésekben korábban piros-fehér fényvisszaverős festékkel jelölték meg gömbsüvegsort (Diósgyőrben a sínek felőli útpadkát). Emellett fényvisszaverős jelzőfüleket helyeztek el a pálya mentén, ezek többsége a mai napig megvan, figyelmeztetve az autókat a balesetveszélyre.
Juhász János, a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK) villamosközlekedési igazgatója lapunknak elmondta, sajnos nincsenek túl jó tapasztalataik a közlekedési morált illetően.
Figyelmetlen kanyarodók
– A Skoda villamosok 2013-ban és 2014-ben érkeztek a városba, ekkor álltak forgalomba. Az azóta eltelt időszakban több mint háromszázhatvan olyan eset történt Miskolcon, amikor autó ütközött a villamossal. Ha a statisztikát nézzük, ez azt jelenti, hogy, hetente egy olyan eset biztosan van, mikor személygépkocsi vagy teherautó szólalkozik össze villamossal a városban. Ezek az esetek főleg abból adódnak, hogy a járművezetők figyelmetlenül kanyarodnak, sokszor irányjelzés nélkül – mondta.

Legutóbb a Győri kapuban, az Aba utca környékén volt súlyosabb balesete a 620-as számú villamosnak. Akkor egy kistehergépjármű sofőrje a kanyarodási szabályokat megszegve hajtott a szabályosan közlekedő villamos elé, amivel összeütközött. A menetrend szerint közlekedő szerelvényen senki nem sérült meg, a teherkocsi vezetőjét viszont a mentőszolgálat munkatársai szállították el a helyszínről, elsődleges információk szerint könnyű sérülésekkel.
A villamosközlekedési igazgató elmondása szerint az ilyen sérülések többsége az MVK remízében is javítható (igaz jelentősek a költségek), azonban volt néhány eset, amikor a gyári körülmények között kellett „újjávarázsolni” egy-egy miskolci villamost. Ezeket vettük sorra Juhász Jánossal.
Az elszabadul kisvonat
Érdemes a sort azzal az esettel kezdeni, amelynek a híre az egész országot bejárta. 2018. június 11-én a LÁEV két elszabadult vasúti kocsija csapódott bele az MVK 614-es pályaszámú Skodájába. Az eset körülményeit azóta sem tisztázták, ami viszont egészen biztos: az MVK járművében példátlan kár keletkezett. Az igazgató elmondása szerint, a helyreállítás költsége az egymillió euróhoz közelít.
– A villamos olyan sérüléseket szenvedett, amilyenre Miskolcon még nem volt példa: a helyreállítás során a komplett középső kocsiszekrényt újra kellett építeni gyári körülmények között – mondta.

Részben emiatt, részben pedig a kárfelmérés miatt a helyreállítás körülbelül három évig tartott, a jármű csak idén januárban állhatott ismét forgalomba.
2015. szeptember 11-én a Kilián városrészben a 619-es pályaszámú szerelvény egyik oldalát zúzta össze egy, a jármű mellett elhaladó teherautó, aminek a rakománya lógott be a villamospályára. „Ebben a villamosban is többmilliós kár keletkezett, hiszen a szerelvény összes ajtaja és ablaka betört és ezek beszerzése nagyon jelentős költség volt, ráadásul a kocsi hosszú hónapokra kiesett a forgalomból” – részletezte.
Kisiklások a Centrumnál
A Centrum előtti kereszteződésben két, egymáshoz kísértetiesen hasonlító villamosbaleset történt az elmúlt években. 2016. december 11-én éjjel a Centrumnál egy, a Miskolc Plaza irányából érkező Opel nem adta meg az elsőbbséget a kereszteződésben áthaladó villamosnak, belerohant, kisiklatva ezzel a 616-os szerelvényt, ami nekiszaladt a Bató-házban található pénzváltónak.

2020. február 28-án ugyanez az eset ismétlődött meg: akkor a változatosság kedvéért kisteherautó ütközött a 609-es számú villamossal a Corvin és a Széchenyi utca kereszteződésében. A jármű kisiklott, és csaknem ugyanazt a pályát szántotta végig, mint a 616-es 2016-ban. A pénzváltó ekkor megúszta a találkozást, az utcaburkolatot azonban ezúttal is felszántotta a szerelvény; ezek a nyomok még mindig jól kivehetők.
Juhász János hozzátette, az ilyen, és ehhez hasonló esetek jelentős költségeket hárítanak a biztosítókra, a közlekedési társaságra és sok esetben az autósokra is. „Sokkal nagyobb figyelmet várnánk el az autóvezetőktől, ugyanis kilencvenkilenc százalékban nem a mi járművezetőink vétenek” – jelentette ki az igazgató, aki hozzátette még: bíznak benne, hogy a most újraindult kampány célt ér, és végre hosszú távon is csökkenhet a miskolci villamosbalesetek száma.
Tajthy Ákos
A történelem és az ismétlések
A centrumnál egyébként már 1996-ban történt egy, a 2016-oshoz és 2020-ashoz nagyon hasonló baleset. A miskolcadhatott.blog.hu így írt a ’96-os esetről: „Egy jó ideig röhögött a város azon a friss jogsis sofőrön, aki úgy 3 napja szabadulhatott ki a forgalomba vadiúj Volkswagen Golfjával, hogy a Centrum Áruháznál oldalról telibe kapja a villamost. Akkor még a jól megtermett, ún. sárga Bengáli villamosok járták a várost, így nem kicsi sebesség kellett ahhoz, hogy egy személyautó az áruház előtti szökőkútba repítse egyiküket. 1996 októberét írtuk ekkor, egy szemtanú beszámolója szerint pedig nem volt elég, hogy a friss jogsis fiatalembert már a fél város bámulta a helyszínelésnél, mikor az apja megérkezett és egy jókora sallert lekevert neki, díjazva fia alakítását. Persze azért lehetett végül a sofőr közröhej tárgya, mert csodával határos módon sem ő, sem a villamoson utazók nem sérültek meg, így egyedül a fiú büszkeségén eshetett csorba.”