Szavazz!
More

    Sikeres lesz, ha együtt keressük a megoldást Cser-Palkovics Andrással

    A városban tartaná a tehetséges fiatalokat, felszámolná a közlekedési káoszt, és diagnosztikai központot építene Székesfehérváron a Fejér megye 1. számú választókerületéért küzdő Márton Roland, az Egységben Magyarországért jelöltje.  Interjú. 

    – Nem sokkal a március 15-i megemlékezések után beszélgetünk. Nem csak a helyi, de a központi rendezvényen is részt vett Budapesten. Hol voltak többen, az ellenzéki gyűlésen, vagy a Békemeneten?

    Ellenzéki rendezvényen egy évtizede nem voltak ilyen sokan. Várakozáson felüli, százezres tömeg gyűlt össze anélkül, hogy szervezetten utaztatták volna a résztvevőket, mint ahogyan az a fideszes Békemenet esetében szokás. Ez biztató április 3-ára nézve, megvan az erőnk.

    – A közvélemény-kutatások szerint Székesfehérvár körzetét ön nyerheti. Milyen hangulatot tapasztal a városban?

    A többség mellettem van, és a kutatások szerint vezetek a fideszes Vargha Tamással szemben. Hiába indított a fehérvári Fidesz putyini mintára felépített agresszív gyűlöletkampányt ellenem, ez nem tántorítja el a város polgárait. Ismernek engem és a családomat, megbecsülnek bennünket, ezért nem ülnek fel az uszításnak, nem hiszik el a hazugságokat és ezért támogatják egyre többen a mindennapi életünket segítő terveinket. 

    – Ennek mi lehet az oka?

    A fehérváriak a bőrükön érzik a változás szükségességét. A Fidesz gazdaságpolitikája az alacsonyan tartott munkabéreket és a multiknak adott adókedvezményeket tekinti a versenyképesség forrásának. Ezzel a kormány az unió legszegényebb országává tette Magyarországot, Bulgáriával vagyunk egy szinten, ami tarthatatlan! Nem csak Nyugat-Európában, de már Szlovéniában, Szlovákiában, Csehországban és Lengyelországban 30-50 százalékkal több pénzt lehet keresni, mint Magyarországon, és ott a helyi vállalkozások kapják a támogatásokat. Ez egy brutális bizonyítvány a kormány teljesítményéről, ezért akarnak az emberek változást.

    – Erre mondanák kormányoldalról, hogy ott vannak a különböző visszatérítések, vagy a fiatalok szja-elengedése.

    Az adókedvezményeket hiába kapják meg a 25 év alattiak, a munkaadó különböző bérszámfejtési eszközökkel megoldja majd, hogy ne legyen több a fizetés. A piacon adókedvezményekkel operálni kevés, a munkavállalók jogait kell olyan mértékben megerősíteni, hogy valódi alkupozícióba kerüljenek a bértárgyalásokon.

    – Fehérváron mik azok a konkrét dolgok, amiken változtatna?

    Legyen Székesfehérvár a jövő városa! Béremelkedés kell, és az adót is arra kell költeni amire az emberek befizetik: egészségügyre, közlekedésre, oktatásra, otthonteremtésre, a város zöldítésére. Javaslom a diagnosztikai központ megépítését, ahol egy héten belül beutaló alapján minden székesfehérvári időpontot kapna a CT-, MR-, ultrahangos és más diagnosztikai vizsgálatra. Halaszthatatlan a közlekedés fejlesztése. A közlekedési káoszt, ami kialakult az elmúlt évtizedben, fel kell számolni. Sűríteni kell a buszközlekedést és lehetővé kell tenni a kerékpárhasználatot, hogy mindig legyen B terv az autózás helyett. Az autós közlekedésben is kellenek változtatások. Legyen végre Fehérváron zöldhullám, legyenek használható körforgalmak! Legyen újra ingyenes az M7-es Fehérvárt elkerülő szakasza. Minden infrastruktúrát meg kell építeni, ami az útjaink áteresztőképességét növelni tudja, hogy ne a dugóban ücsörögjünk. Egy másik probléma, hogy elképesztően elszabadultak az árak, főleg a lakáspiacon. Mi lettünk a legdrágább megyeszékhely. Az újépítésű lakásoknak már egymillió forint a négyzetmétere, de a lakótelepiek ára is az egekben. Ezt a fiatalok nem tudják megfizetni, ezért vándorolnak el Budapestre vagy Nyugat-Európába. Közösségi tulajdonú bérlakásokat kell építeni Székesfehérváron a fiatal fehérváriak megfizethető otthonteremtésére fókuszálva. A városban kell tartanunk a tehetséges fiatalokat, mert nélkülük nincs jövő!

    – Az egészségügyi diagnosztikai központ régóta a programpontjai közt szerepel. Miből lehetne felépíteni, illetve eddig miért nem sikerült?

    Többek között ilyen fejlesztésekre kapnánk támogatást az EU-tól, ha kormányváltás lenne, de Székesfehérvár akár önerőből is meg tud valósítani egy ilyen központot. Van példa hasonlóra: Budaörsön, de a budapesti 13. kerületben is épült ilyen és elképesztő eredményeket produkálnak az egészségmegőrzésében. Székesfehérváron többször javasoltuk, de leszavazta a fideszes többség. Országgyűlési előterjesztést is tettünk, hogy a kormány szálljon be a finanszírozásba, ha már Fehérvár ezen akar spórolni. De ott meg Vargha Tamás és Törő Gábor, a város fideszes országgyűlési képviselői mondtak nemet. Nem értjük, miért. A kampányban azt nyilatkozta a székesfehérvári Fidesz, hogy idejétmúlt, nonszensz ötletnek tartja a közösségi tulajdonban levő diagnosztikai központ megvalósítását. Mintha szándékosan terelnék a fehérváriakat a fizetős egészségügybe.

    – A közösségi közlekedés kérdését hogy lehetne megoldani Székesfehérváron?

    Szemléletbéli változásra van szükség. A buszozás akkor lesz alternatíva az autó helyett, ha színvonalas. Az, hogy óránként járnak a leharcolt buszok, egy európai városban elfogadhatatlan. Beruházásra és fejlesztésre van szükség. Sok vonalon nem feltétlenül kellenek hatalmas, csuklós dízel buszok, hanem legalább 15 percenként járó, kisebb elektromos vagy gázüzemű autóbuszok kellenek. Fontos, hogy a megyei Volán visszakapja a döntéshozatal lehetőségét a buszközlekedés irányításában.  Márciustól októberig sokan választanák a kerékpárt is. Ehhez azonban a biciklis úthálózat biztonságossá tételén túl fontos lenne, hogy kerékpártárolók épüljenek. Több fejlesztést kell egyszerre megvalósítani ahhoz, hogy ne csak autózni lehessen, ami a dugókon kívül levegőszennyezettséget is okoz.

    – Baloldali politikusként hogy látja a város országos szerepét? Ipari központ vagy kulturális, hagyományőrző centrum?

    Székesfehérvár most is gazdasági erőközpont. Ez az elmúlt 60-70 évünknek a következménye, de ezeréves történelmünk során sokszor változott. A múlt században az ipar és a technológiai központ irányába indultunk el. Ezt az adottságot ki kell használnunk, de tovább kell lépnünk. Olyan vállalkozásokat kell a városba hozni és a helyieket erősíteni, amelyek nem kizárólag a betanított munkára fókuszálnak nettó 220 000 forintért három műszakban. Magasabb hozzáadott értékű termelési láncokat kell meghonosítani – elsőként Magyarországon és Közép-Európában. Így tudjuk megőrizni a magyar bajnok szerepet.

    – Amennyiben ön lesz országgyűlési képviselő hogyan tud majd együttműködni Cser-Palkovics Andrással, Székesfehérvár polgármesterével?

    14 éves korom óta ismerem Andrást. Együtt jártunk gimnáziumba, és a pécsi jogi egyetemet is együtt végeztük. Korrekt a kapcsolatom vele. Ő a Fidesszel ellentétben mindig nyitott volt a vitára, sokszor meg is győztük egymást. Nagyon hasonlóan látjuk a Székesfehérvár előtt álló kihívásokat, rendkívül sikeres lesz, ha együtt keressük ezekre a megoldásokat.

    Ne hagyd ki