Szavazz!
More

    Vérontás, kioktatás, latinók – a film, ami újra becsalogathatja a nézőket a moziba

    Fiatal, ismeretlen latin-amerikai színészekkel forgatta újra a West Side Story-t Steven Spielberg: az Oscar-díjas rendező szerint ma már vállalhatatlan lenne, hogy Puerto Ricó-iakat fehér sztárok játsszanak, mint az 1961-ben bemutatott filmváltozatban. Már láthatjuk a mozikban a két és félórás, modernizált musicalfilmet, amelynek 21 dalát nagylemezen is kiadják.

    Shakespeare Rómeó és Júliája inspirálta az 1950-es években, New York Upper West Side városnegyedében játszódó történetet, amelyben Tony, a fehér fiatalokból álló Jets (Rakéták) bandavezérének legjobb barátja beleszeret a rivális Puerto Rico-i galeri, a Sharks (Cápák) vezérének húgába, Mariába. A nagysikerű Broadway-musical a külvárosokban akkoriban utcai bandaháborúkba torkolló etnikai feszültséget dolgozta fel. A darabból készült film az 1962-es Oscar-gálán összesen tíz kategóriában nyert, olyan klasszikusokkal szemben, mint a Navarone ágyúi és az Álom luxuskivitelben.

    Spielberg szerint az amerikai társadalom megosztottsága ma még az 1950-es éveknél is súlyosabb, ezért is akarta újra elmesélni a tanulságos történetet. Emellett gyermekkora meghatározó élménye volt a film, ami megalapozta a filmkészítés iránti érdeklődését. „Édesanyám zongoraművész volt, a hallásomat tőle örököltem, de kétballábas vagyok és elviselhetetlenül hamis a hangom. Ettől még tízévesen hangosan kornyikáltam otthon ezeket a dalokat, amivel családom idegeire mentem. Óriási kihívás volt most belevetni magamat egy számomra új műfajba és ennek nyelvén elmesélni egy történetet” – mondta el a rendező a BBC-nek adott rádióinterjúban. 

    Valódi vérontás

    Spielberg az új forgatókönyv megírására a Tony- és Pulitzer-díjas Tony Kushnert kérte fel. Kushner realistább, intenzívebb drámát gyúrt a történetből; az utcai összecsapások sem csak jelképesek, valódi vérontást és brutalitást láthatnak a nézők. A zene is modernebb, dinamikusabb lett, az eredeti dalszövegeket azonban érintetlenül megőrizték. 

    Spielberg fájdalmára az általa zseniként tisztelt dalszerző Stephen Sondheim már nem érte meg a New York-i bemutatót, pár nappal korábban, 91 éves korában elhunyt. Musicaljei közül a Sweeney Todd, az Egy nyári éj mosolya és a Mi történt a fórumon? című darabok nagy sikerrel futottak a hazai színházakban is. 2007-ben a Madách Színház musicalestet állított össze világhírű szerzeményeiből.

    Etnikailag korrekt

    Spielberg a régi szereposztásból visszahívta Rita Morenót, aki most Anita (Maria barátnője) helyett Valentinát alakítja – az idős pincérnő ad szerelmi tanácsokat Tonynak (Ansel Elgort). Maria szerepében a húszéves Rachel Zeglert láthatjuk, akinek ez az első filmszerepe, és máris az év felfedezettjének tartják. A Puerto Rico-i banda csakis latin-amerikai színészekből áll, akik eleve alulreprezentáltak a filmiparban, ezért is volt különösen fontos a rendező számára a hiteles szereposztás. Az első kritikák dicsérik a filmet, a brit Telegraph szerint „Spielberg húsz éve nem csinált ilyen remekművet”, a Hollywood Reporter pedig azt írja, „az etnikailag korrekt, fiatal szereplőgárda és az érzelmekkel teli, megrázó történetmesélés egy új generációhoz hozza közel az időtlen mesét”.

    A Variety kritikusa azonban kioktatónak, filmszépségversenybe illőnek tartja a filmet, és a Time magazin szerint is „túl tökéletes, túlzottan alárendeli magát a műnek, ami előtt tisztelegni akar”. A BBC riportere viszont úgy véli, ez lehet az a film, ami a pandémia ellenére újra behozza a szélesebb közönséget a mozikba.

    Ne hagyd ki