Szavazz!
More

    Árstop: hogyan élik túl a kutak?

    A piaci szereplők véleménye megoszlik a novemberi benzinár-befagyasztásról. Amíg ugyanis az árstop kezdetén még literenként 30 forintos bevételkieséssel számolhattak, addig ez az összeg ma sokkal magasabb. A deficitjük pedig napról napra nő. 

    Ha a kormány fenntartja a 480 forintos hatósági árszintet, az egészen biztosan tömeges benzinkút-bezárásokhoz vezet majd” – jelentette ki az Ez kell-nek Grád Ottó. A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint az üzemanyagok átlag-ára az árstop bevezetésekor 510 forint körül alakult, az intézkedés így literenként mintegy 30 forintos bevételkiesést eredményezett a kereskedőknél. A töltőállomások üzemeltetői ugyanakkor úgy voltak vele, hogy valahogy csak kigazdálkodják a működést a tartalékukból. Ez egyre nehezebben megy nekik, s itt nincs különbség a kicsik és a nagyok között.

    „A hatósági árszint éppúgy befolyásolja az akár 50-60 benzinkutat üzemeltető láncok működését, mint kisebb társaikét, ráadásul a nagyoknak még többféle különadót is fizetniük kell”

    – mondta a főtitkár. 

    A töltőállomások nagy bajban vannak. A tavaly november 15-i árbefagyasztáskor a kőolaj piaci jegyzése még 80-82 dollár között mozgott hordónként, jelenleg azonban már 93 dollár körül jár, ez több mint 15 százalékos emelkedés. Miközben nem lassul, piaci elemzők szerint az év közepére egy hordó kőolaj ára biztosan eléri majd a 100 dolláros szintet. Vagyis ha a magyar kutak követnék az olaj világpiaci árát, akkor az üzemanyagok átlagára 520-540 forint körül alakulna, az egyes kutak között pedig ötven forintos árkülönbség is kialakulhatna.

    Az árstopot előíró rendelet három hónapos időtartamra szól, aminek lejárta után újra kell tárgyalni a kérdést. Lapunk kormányközeli forrásból úgy tudja, hogy a kormány nem kívánja elengedni a benzinárat.

    Páran már bedobták a törülközőt

    A jelenlegi helyzetet csak azok élik túl, akik a hétköznapi működésük során elegendő tartalékot halmoztak fel. „A töltőállomások árbevételének 80-85 százalékát az üzemanyagok adják, a kiegészítő tevékenységek, mint autómosás, a profit töredékét teszik ki. Ezekből nem lehet kompenzálni a kieső bevételt vagy takarékoskodni.” Nem hivatalos információk szerint három benzinkútnak végleg le kellett húznia a rolót, a Népszava információi szerint ráadásul a becsődölt egységek mindegyike kistelepülések lakóit látta el, amelyeknek közelében nincs másik töltőállomás.

    Grád Ottó szerint az lenne a legjobb, ha teljesen megszűnne vagy emelkedne a hatósági ár szintje. A kabinet számára adódnának más lehetőségek, hogy az üzemanyagok árát csökkentse: leszállíthatnák az üzemanyagok áfáját 5 százalékra, vagy csökkenthetnék az olajra vonatkozó jövedékiadó-szintet. „Alapul vehetnék a horvát mintát, ahol piaci áron, azaz 530-535 forintnak megfelelő horvát kunán rögzítették az üzemanyagok árát. Ebben az esetben persze a kutak nem termelnének extraprofitot, ugyanakkor a bevételük elegendő lenne az alapműködésük biztosítására” – jegyezte meg a szakember. 

    6,6 milliárd liter üzemanyagot szereztek be tavaly a benzinkutak, ebből a tételből 5,2 milliárd litert vásároltak meg az autósok és a fuvarozók

    Ne hagyd ki